OXFORD

I lördags var jag på dagsutflykt, eller dygnsutflykt blev det nästan. Klockan 05.45 gick bussen till Oxford. Vi var sju stycken (jag, fyra spanjorer, en tysk tjej och en englesk kille, salig blandning) och det tog oss ca två timmar att ta oss till Oxford. Väl i Oxford började vi med att ta en kaffe för att piggna till och vänta på att allt skulle öppna, speciellt turistinformationen. Väl där frågade vi lite vad som kunde rekkomenderas att göra och svaret var att bara vandra omkring och gå in på de ställen där man tyckte det såg intressant ut. Så det gjorde vi, det blev en riktigt lång promenad för att kolla på alla vackra byggnader och alla olika colleges. Det var fantastiskt, allt kändes väldigt engelskt och byggnaderna var fantastiska. Dessvärre kostade det att gå in på nästan alla ställen, så man fick välja lite. Vi var inne i en kyrka som var väldigt vacker och jag tände ett ljus för morfar. Vi klättrade dessutom upp i kyrktornet vilket gav en fantastisk utsikt över stora delar av Oxford.
Vi vandrade vidare och stannade till en stund för att äta lunch. De hade helt underbara små shoppar överallt som jag och den tyska tjejen utforskade lite medan de andra gick på en guidad tur. Vi tog en till fika och skulle sen ta sista bussen till busstationen där vår buss tillbaka  gick. Det fanns ett stationshus där, där vi hade tänkt att vänta och äta middag de sista två och en halv timmarna innan bussen gick. När vi kom fram visade det sig dock att stationshuset precis hade stängt. HA! Så det blev till att vänta ute den tiden istället. Eftersom det var ganska kallt så fick vi se till att hålla oss varma genom dans, sång och diverse friskis-övningar! Det blev trots allt ett ganska kul avslut på en riktigt rolig dag!
Oxford rekkomenderas starkt, en underbar stad, och mycket större än vad jag hade förväntat mig!

Nu är det dags för skolan! Monstermåndag på schemat!

Kommentarer
Postat av: ErixZone

Om jag inte minns fel så finns det ett slott i Oxford där delar av Harry Potter filmerna spelats in, framförallt scenerna från matsalen. Oxford har förövrigt härliga nattklubbar med schyssta strippstångar :D

2010-11-18 @ 00:08:52
Postat av: Sandra

Jaa, mycket Harry Potter platser fanns det, även om det mesta tydligen ändå är ihopklippt och det mesta inspelat i en studio i London! Riktigt synd att jag missade alla strippstångar, det får bli nästa gång :D

2010-11-22 @ 21:23:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0