Stormen Sandy

I Chapel Hill rullar livet på utan några större stormar och katastrofer. Sandy kom aldrig riktigt hit och även om hon faktiskt har varit ganska långt ifrån oss har vi ändå fått känna av kraftig blåst och ganska mycket regn och allmänt tråkigt höstväder. Men vi har klarat oss förhållandevis väldigt lindrigt undan.
 
Mina helgplaner tillsammans med några tjejkompisar och en amerikansk klasskompis och hans bröder var dock att åka och roa oss i Atlantic City. Det verkar tveksamt om det är genomförbart eftersom större delar av staden fortfarande ligger under vatten. Så vi får se hur det blir.
 
I fredags var det stort Halloween-party hos några amerikanska vänner och utklädnad var inget att välja på. Vår utklädnad visas på bild så snart jag har fått tillgång till kameran som fick uppleva kvällens bravader. Det var som vanligt när de killarna har fest riktigt kul och slutade inte förrän framåt morgontimmarna.
Lördagen var alltså humöret inte lika på topp men med några kördugliga vänner kunde vi ändå bege oss ut på roadtrip upp till bergen här i North Carolina, smoky mountains. Tyvärr blev väl inte den här roadtripen den allra mest lyckade eftersom vi hade ganska ont om tid oc när vi väl var där så regnade det konstant och att ge sig ut på hiking kändes helt enkelt inte så lockande. Men nu har vi varit där i alla fall och jag kan tänka mig at det är fantastiskt vackert med trädens alla färger när solen skiner och allt inte täcks av dimma.
 
Imorgon är det ju Halloween på riktigt och det firas tydligen rejält här i stan. Gatorna stänger och folk samlas inne i centrum. Så med ny "kostym" kommer morgondagen att firas. Som tur är har det fallit sig så att vi inte har några lektioner på torsdag så vi behöver inte hålla igen på festligheterna.
 
Återkommer snart med bilder...
 
 

Helg!

Kurserna har kommit igång ordentligt nu även om det fortfarande känns som ett lagom tempo. Eftersom det är torsdag betyder det att jag nu har helg och för att kicka igång den så blir det att bege sig till skolan för lite gratis mat i form av International Food Festival.
 
Imorgon är det halloweenfest hos våra amerikanska vänner, bilder kommer på vår outfit :) Senare i helgen blir det en tripp till bergen för att titta på de fantastiskt vackra höstfärgerna. Helt enkelt en helg utan vila, precis som det ska vara!

Semester

Nu är den härliga veckan av semester över och vi är tillbaka till verkligheten i Chapel Hill.
Semesterveckan började med flyg till Miami, vi hämtade ut våra hyrbilar och tog oss till vårt hostel, inget fantastiskt ställe men alldeles intill Miami Beach där vi spenderade hela den första dagen. På eftermiddagen bjöds det på lite shopping och promenad genom hela Miami Beach och avslutades med cocktails så stora att man var tvungen att dela minst två personer. Morgonen efter tog vi oss ner ill Key West. Vi spenderade eftermiddagen på den första strand vi hittade då vädret var fantastiskt och hade sedan grillmiddag på vårt hostel. Sen bar det av till en annan strand för lite vin och allsång till gitarrspel av en av killarna. Polisen uppskattade dock inte vårt strandmys och körde iväg oss därifrån runt klockan ett, men fram tills dess var det riktigt mysigt. Dagen efter bjöd inte vädret upp alls så det blev en liten tur i den lilla staden där vi åt de två specialiteterna från Key West, conch (nån typ av friterad massa av seashell, inte helt i min smak) och key lime pie (mer i min smak). Morgonen efter var det återigen dags att bege sig, på en åtta timmars bilfärd. Vi stannade till på vägen vid en strand där vi såg solen gå ner för att sedan åka vidare till vårt hotell i St Petersburg (nej, inte Ryssland). Detta var ett helt fantastiskt hotell med pool som låg precis vid stranden och hade en härlig restaurang med livemusik. Riktigt favoritställe och vi insåg genast att det här var ett ställe vi gärna stannat längre vid. Lyx för studenter som oss. Dagen efter checkade vi ut men stannade hela dagen på detta underbara ställe innan vi på kvällen begav oss till Orlando. En dag spenderades i Orlando och för mig spenderades den på Disney World. Det var riktigt kul och jag hade ett stort leende på läpparna hela dagen men jag var faktiskt lite besviken. Jag vet inte riktigt vad jag förväntat mig, men jag tyckte det inte att det var så Disneyinspirerat som jag hade tänkt och åkattraktionerna var inte så mycket att ha. Men paraderna var riktigt bra och det var en mycket bra dag ändå! Tidigt morgonen efter var det dags att ta sig till flygplatsen för att lämna bilarna och flyga tillbaka till vårt älskade Chapel Hill. När vi kom fram igår var det bara att direkt springa till tvättstugan med alla sandiga kläder!
 
Idag började skolan igen och jag har haft en kurs som jag kommer fortsätta med, den verkar helt okej och imorgon ska jag prova tre kurser för att se vilka jag vill behålla. Har fått högsta betyg i tre av mina fyra kurser jag läste innan. Här har jag dock verkligen inte brytt mig ett dugg om vilka betyg jag får men det är ju såklart alltid roligare att få cred för det jobb man gör så det var en glad överraskning såhär på måndagen!
 
Nu ska jag sova snart för att ta en promenad i den kyliga höstluften imorn bitti!
 
Semestern i bilder:
 
 
 
 
 

...

Just nu borde jag skriva hemtenta, istället drömmer jag mig bort till Floridas soliga stränder, dykning utanför Floridas kust, stora outletshoppingcenter och riktiga amerikanska hamburgare, jag längtar helt enkelt efter kommande semester. Men inte riktigt än, fokus Sandra, FOKUS!!

Plugg i solsken

Nu är det bara två dagar kvar och sen har halva den här terminen gått, förstår inte var tiden tagit vägen!
Jag har en hemtenta att skriva klart och en salstenta imorn bitti, sen är jag klar med de här fyra kurserna och en veckas semester väntar! Ska bli så himla skönt!
Vi har haft några otroligt fina "höstdagar" här, strålande sol men ändå lite kallt. Trots det så har jag två dagar i rad parkerat mig på en parkbänk i solen någon timme och lyssnat på Filip&Fredriks podcast. Det är så där härligt frisk luft men än så värmer solen väldigt skönt. Och det bästa av allt, solen går upp klockan sju varje morgon och stannar uppe till ca 19.30 så hela dagar av dagsljus, jag njuter!
 
Och Florida ser ut att bjuda upp med ca 30 gradig värme så det går ingen nöd på mig.
 
Igår såg jag något lustigt i mataffären, det går att köpa snabbgröt!! (Hur nu gröt kan vara långsam!) Dock så är den smaksatt med allt möjligt och såklart med en massa extra socker, hur kan man lyckas göra havregrynsgröt så onyttigt. Det fanns inte ett enda paket med bara vanligt icke smaksatt havregryn! Så tack till mamma och pappa som släpade hit 5 kg fiberhavregryn! :)
 
Nu var det den där hemtentan...

Söndag kväll

Den här helgen är den första som jag överhuvudtaget tänkt tanken att ha hemlängtan, vet inte om det berodde på att jag har varit här nästan halva tiden (det går för fort!!), att min roommate har varit bortrest vilket har gjort att det har känts lite tomt här, att hela familjen var samlad för dop, eller att jag behövt plugga till mina finals. Nu är det i alla fall söndag kväll och jag är taggad inför en vecka till i Chapel Hill, innan det bär av till Florida. Två tentor ska skrivas och sen så. Jag är glad över att vara här, Sverige försvinner ju ingenstans! 
 
Idag blev det riktig höst här, typ 12 grader, småregningt och blåsigt. Trots det så var det skönt att ta en promenad, känna den där friska höstluften som när den kommer känns fantastisk men som man snabbt tröttnar på, tur att det ska bli varmare igen senare i veckan. Det var en liten marknad inne i stan som jag snabbt tog en runda vid, inget jättespännande mer än några riktigt fina tavlor, men de blir lite för svåra att få hem!
Dags att sova, imorn bitti blir det en löprunda i kylan, kickstarta veckan!
 
 

Familjen

Trots att jag trivs hur bra som helst här borta så önskar jag just den här helgen att jag var lite närmre Sverige. Imorgon ska nämligen min underbara lilla brorsdotter döpas och hela familjen samlas i Blekinge. Det är såna stunder man inser att det är svårt att vara ifrån sin familj! Jag hoppas dock på mycket bilder, barnen växer så himla fort och just idag längtar jag lite extra mycket efter dem! <3

Reflektion

Det är först såhär i efterhand med lite distans och andra glasögon som jag inser hur slitigt förra året i Stockholm var. Jag hade som tur var min fantstiska klass som jag både skrattade och grät tillsammans med över eländet vi var mitt i. Nu inser jag hur kämpigt det var och har svårt att inse hur jag lyckades klara det, men det ger mig en oerhörd styrka nu. Att kunna möta något som känns som en hel omöjlighet och fundera på hur man någonsin ska klara det och sen se tilbaka och inse att jag gjorde ju just det. En psykisk utmaning som diskuterats med en av mina underbara vänner är att gå från att vara någon som är bra eller bland de bästa på någonting för att sedan vara en i mängden, en "medelmåtta" (oerhört negativt ord förresten!). Det gör inte min prestation på något sätt sämre, jag har fortfarande presterat efter min förmåga, men just det här, det kan vara oerhört svårt att acceptera för en perfektionist. Styrkan är dock att kunna inse att man klarar vad som helst, bara man ger sig in i det! Något jag ska försöka komma ihåg inför framtida utmaningar.  
 
Jag kommer inte ha min klass kvar i Stockholm när jag kommer tillbaka vilket känns oerhört sorgligt. Nya äventyr väntar och jag vet att jag i dem har vänner för livet. Jag antar att det hör till med internationella vänner. Såhär på andra sidan Atlanten börjar jag fundera på om det som känns som hemma någonsin går att kompromissa med. Det är en oerhörd kluven känsla att känna sig som mest hemma i Sverige med sina allra närmaste men samtidigt alltid längta efter någonting större, något annat. Världen är full av oändliga möjligheter så hur kan man få det bästa av två världar? Härborta känner jag mig ibland så oerhört svensk (som närjag håller upp dörren för en kille som ska gå in och han vägrar gå in förrän jag går in, haha!) men ibland så känner jag det som att jag trivs så bra med alla internationella människor, både amerikaner, europeer och allt vad det är. Allt är så enkelt här, det är lättare att umgås, lättare att göra roliga saker, lättare att uppleva nya saker, lättare att resa, lättare att njuta, lättare att plugga, lättare att träffa killar (om man nu är ute efter det...). Jag vet inte om det beror på att allt är lättare utanför Sveriges strikta gränser eller om det kanske beror på att jag lever i en låtsasvärld här, som lugnet före stormen innan vuxenlivet knackar på dörren. Jag ska helt enkelt njuta så länge det går, och vara tacksam för att ha fått en sån här oerhört härlig upplevelse!  
 
"Without a local home we lose our roots, without a global home we lose our reach."
 

Feedback

"This is a fantastic paper!  Your home university should be very proud to have a student committed to such high standards of excellence representing itself.  Your research and analysis is in depth; the presentation of information is clear and engaging; and your recommendations are on point."

När man får sån här feedback från sina lärare är det lite lättare att plugga ett par timmar till! Kanske skulle skicka detta till Handels och se till att de uppskattar sina elever ordentligt :) Ikväll väntar födelsedagsmiddag för en av tjejerna här, skönt att slippa skola ett tag....men nu räknar jag ner, 11 dagar kvar till Florida!!


Ännu en helg

         Och så var det på nåt märkligt sätt söndag igen. Helgen har som vanligt gått alldeles för fort. Torsdag var det filmkväll, fredag blev det först lite husbygge för Habitat for Humanity. Vi på skolan bygger ett hus för familjer med låg inkomst så att de kan köpa ett hus lite billigare än annars. Väldigt spännane och jag spenderade dage med att bygga ytterväggar. Mycket hamrande blev det men det var kul! På kvällen var det dags för födelsedagsfirande för en av utbyesstudenterna och igår var vi tjejer iväg på en hemmafest med massa av MBA-studenterna från skolan. Riktigt amerikansk hemmafest och de röda plastmuggarna var överallt. Riktigt kul fest och massa härliga människor!  
 
Nu väntar en vecka med en hel del plugg, mest förberedelser för mina två Finals som är om två veckor, och om två veckor från idag bär det av till Florida, resan har planerats ikväll och det kommer att bli en grym vecka!
 
            

RSS 2.0