London vs Pompey

Förra onsdagen åkte jag för att träffa min älskade Becc i mitt älskade London. Jag hittade henne i vårat hostelrum som vi delade med diverse tråkiga sömntutor (de sov när vi gick och sov när vi kom hem!) Jag måste säga att vi lyckades med att grundligt avverka staden på ett mycket positivt sett. Vi började med en välkomstdrink (mycket god) och en riktig middag med mozzarella sticks på TGI Fridays och sen lämnade vi aldrig riktigt det spåret med att lyxa med maten.
Torsdagen spenderades på Oxford Street, mellan 10 och 19 visade vi att vi skulle ligga i framkant om det gick att tävla i shopping! Jag tror bara att jag och Becc klarar av en sådan heldag, vi dippade inte en enda gång, vi var lite nära där framåt kvällen men då sprang jag och köpte oss en twix för att fylla på sockerförrådet! Många många kassar och två tomma plånböcker senare gick vi för att äta italienskt och dricka vin, mysigt!
Fredagen var ämnad för sightseeing, och jag tror faktiskt att vi lyckades se allt vad man "ska" se! Jag ledde den guidade turen främst längs Themsen, och vi lyxade återigen med sushi till lunch vid St Pauls Cathedral. Det blev en middag på vårt hostel, ost och vin och gott bröd, helt fantastiskt! Dessutom lite goda kakor på det. Vi hade mycket seriösa planer på att gå ut och festa i storstan, men efter mycket letande efter en klubb på internet så klev vi bara utanför dörren och mötte spöregnet för att inse att vi tappade sugen. Vi gick till närmsta pub istället och mös på engelskt vis, med en öl!
Lördagen blev det lite kultur i alla dess former, vi började dagen i Notting Hill och besökte då givetvis Portobello Market, mycket folk men väldigt mysigt. Vi tog vägen förbi farmor och farfars gamla lägenhet i Kensington för att jag skulle bli lite nostalgisk för att sedan gå vidare mot Knightsbridge och ett besök på Harrods! Där höll vi ganska hårt i plånböckerna men besökte julavdelningen som redan är fullt utsmyckad med allt vad juldekorationer heter. Det kändes lite tidigt, men det får bli ett besök senare i år. Vi fikade och beställde en maccaroon, den nya innegrejen vad gäller bakelser tydligen, och den var mycket god, det blir nog fler sådana. Vi bestämde oss för att gå och äta middag och sen gå på bio, vi hittade en underbar restaurang, supermysigt, jättegod mat och inte alltför dyrt. Kommer inte ihåg vad stället heter men jag vet vart det ligger så det ska också besökas igen!!
Vi gick och såg The Social Network, filmen om Facebooks grundare och båda jag och Becc blev mycket fascinerade av filmen, bra val av oss!
Söndag var det läge för den sista shoppingen, snabbvarianten den här gången och sedan satte vi oss på bussen mot Pompey. Det blev till att gå ut och ta en öl, och Becc fick verkligen se hur engelsmän verkligen beter sig, det var nån slags pyjamas party på alla uteställen och vissa var ju mer smaklösa än andra men det var kul att bara titta på folk, många goda skratt blev det!
På måndagen hade jag skola hela dagen så Becc passade också på att plugga en del, för att vi sedan skulle gå och handla och laga tacos!! Så himla gott, vi hade riktig fredagskänsla eftersom kvällen dessutom avslutades med förfest och utgång med spanjorerna/tyskarna. Mycket kul kväll!! Dock gick brandlarmet två gånger på natten när vi kom hem, mindre kul! Speciellt som det faktiskt brann ena gången och vi var tvugna att stå ute och vänta mellan 5 och 6 på morgonen! Fick hon uppleva det också!
Tisdagen spenderades mest på rummet med sex and the city och riktigt god middag och choklad! Jaa, Rebecca hade ju med sig 1.2 kilo lösgodis och ca 1.5 kilo marabou så nu är det bara att visa lite karaktär och inte äta allt på en gång!
Onsdag morgon åkte Becc hem till Sverige igen, det blev väldigt tomt på mitt rum och det var dags att kastas rätt in i vardagen igen, men vardagen här är väldigt trevlig så det gör inte så mycket. Men det har blivit en hel del plugg och så har jag försökt träna en del, nämnde jag att tjejen kom med nästan 3 kg godis!! Så nu är det hårt jobb som gäller :)
Helgen har varit ganska lugn och skön, bara fest en dag så nu känner jag mig ganska utvilad! Tur det, för imorgon blir en riktigt lång dag. Skola 9-16, träning 17-18.30 och sen skola 19-20. Men sen är ju måndagen avklarad! Helgen bjöd också från ett kul besök från Sverige, Rossy och hennes Björn bilar lite i England och kom förbi över lördag dag. Vi åt riktig god spansk tapas lunch och strosade omkring längs vattnet en stund, mycket kul att träffa dem!!

Och på onsdag kommer Helena hit också, det ska bli så kul!! Och då försvinner vardagen igen i några dagar! Det blir Portsmouth onsdag till fredag och sen London fredag till söndag! Myyys!

Summerat så vinner London shoppingen och Portsmouth festandet. 1-1 i viktiga saker!

Nu är det sovdags, som sagt väntar en lång dag imorgon!
KRAM!

Effektivitet är mitt andra namn när jag vill

En effektiv dag väntar idag, eller i alla fall hoppas jag på det, har redan tvättat all min tvätt, det kostade mig en smärre förmögenhet men nu är det klart i alla fall. Ska plugga nu fram till 13 när jag har ett möte med min projektgrupp i två timmar, efter det blie det hem och plugga ett par timmar till för att sedan gå på ett pump-pass på gymmet. Ytterliggare två timmars plugg efter det och sen kommer den här effektiva dagen att vara till ända. Skönt när man får saker gjort, jag gillar såna dagar.

Igår var också bra, jag var i skolan hela dagen och mellan två lektioner gick jag och tränade, gick på ett just abs-pass, det var en halvtimme långt pass med bara magövningar, riktigt bra. Och eftersom instruktören såg ut som Måns Zelmerlöf men med något snyggare kropp så kommer det passet nog att besökas fler gånger ;)

Nu är klockan kvart i tio och det är dags för dagens andra kopp te och plugg!!

Helg

Senaste dagarna har mest bestått av lite vardag, eller Portsmouth-vardag, det är en helt annan sak gott folk! Haft gruppmöte i skolan och pluggat en hel del. De flesta kurserna känns dock väldigt flummiga och känns mest som vanligt sunt förnuft, men lärarna försöker såklart göra det till typ forskning! Men det är nädå en del att läsa och förbereda. Vi har i varje kurs en föreläsning och ett seminare varje vecka, ett rätt bra uplägg faktiskt!

Annars så är vi ute och upplever stan, engelska människor kan nu konstateras helt stillösa, alltid för små kläder och korta kjolar och alltid mest högljudda överallt, mycket kul att beskåda!

Igår var jag och Rocio på ett ställe som heter Babylon 90's och tog en drink, riktigt kul ställe, de spelade bara 90-talsmusik och alla som känner mig vet ju att det är helt min kopp med te! Det var Backstreet Boys, Spice Girls och Five blandat med Michael Jackson, helt fantastiskt! Till och med bättre än schlagergolvet på BMB :)

Eftersom jag igår kände mig piggare och friskare än vad jag gjort på flera veckor så gjorde jag mitt första besök på gymmet, och det känns en del idag. Men det var riktigt skönt att komma igång igen efter ett alltför långt uppehåll, och jag känner mig pigg idag också, så förkylningen är nog på väg bort nu!

Annars ser jag mest fram emot att få åka till London på onsdag och träffa Becc! Ska bli mycket kul och jag har en del skor som behöver inhandlas och vad kan vara ett bättre ställe än London att göra det på. Jag ska försöka boka en buss direkt efter min skola på onsdag, och så ska vi bo på ett hostel i närheten av Paddington, ska bli spännande att se hur det är!!

Nu ska jag försöka vara lite pluggeffektiv i några timmar, och kanske blir det ett nytt besök på gymmet idag!

Igår var det för övrigt 20 grader varmt och sol här, kändes som sommarväder, men sen slog det om och blev kallt till kvällen, svårt att hänga med i alla väderväxlingar! Tror visst att det kallas höst!

 

Märkliga engelska företeelser

Sen jag kom hit har jag upptäckt en liten språkgrej som engelsmännen svänger sig med, de lägger till ett self när de pratar, jag har i alla fall aldrig hört detta fenomen förut, och jag gillar det, det är charmigt. Till exempel säger våra lärare väldigt mycket myself när de pratar om sig själva och när de frågar oss saker så säger de and what about yourself? Dessutom skickade en engelsk kille ett sms där det stod "I wanna see your hotself tonight" (inte till mig utan till min spanska kompis, som inte alls förstod innebörden och när jag försökte förklara tyckte hon att han va smått knäpp! haha) Det här är nog ett fenomen som jag ska försöka ta mig an, det är som sagt charmigt och väldigt inhemskt!

En annan mycket märklig sak, igår när vi var ute och festade så fick vi en stämpel i dörren, inte så konstigt utan snarare ganska vanligt och rimligt tänker ni, men det knepiga var vad som stod på stämpeln, "Choose Living Consciously" Välj att leva medvetet, enligt mig en mycket märklig sak att stämpla på folk som är ute och festar, men det blev en del skratt åt denna stämpel igår. Dock sitter den nu som berget på min arm! Så jag lär komma ihåg deras budord ett tag framöver.

Nu är det mat, och film, jag är mycket mycket trött och pluggineffektiv idag, så jag lägger ner helt enkelt!


Måndag

Sex timmar av skoldagen avverkade, på väg dit nu för att göra den sista timmen, hade aldrig tyckt det var okej att ha lektion klockan 19 på liu, men men man får väl ta seden dit man kommer helt enkelt!
Potentiell utgång ikväll, kul!
Portsmouth = Dynamite med Taio Cruz, sjukt bra låt!

Nu blir det Human Resource Management en stund!

Helgen

Helgen har som alltid gått väldigt fort, undrar om morgondagen med sju timmars lektioner går lika fort?! Har varit en väldigt lugn helg, det behövde jag nog verkligen. Fredagen bjöd bara på lite mys i köket och tidig läggning, tidigt upp på lördagen för att plugga. Tog en promenad också där på förmiddagen och gick vilse, jösses vad borta jag var, trodde hela tiden att jag gick i rätt riktning men gatorna här svänger fantastiskt mycket vilket förmodligen bidrgo till att det blev som det blev, en längre och svettigare promenad än väntat. Uträttade lite ärenden på stan också, så som att köpa nässpray och framkalla lite kort. Jag är numera en flitig besökare av Boots pharmacy om jag säger så, jag har ett helt apotek här i mitt lilla rum. Igår eftermiddag gick jag och några spanska tjejer på bio, vi såg Eat Pray Love med Julia Roberts, bra film tyckte jag, lagom mysig en lördag eftermiddag. Jag var nog den som uppskattade filmen mest, förmodligen för att jag var den enda som helt förstod vad som sades på bioduken. Det där med att många av Europas länder på 2000-talet dubbar allt de ser på kommer för mig alltid att vara ett mysterium!
Väl hemma igen efter en promenad hem i Englands underbaraste väder, spöregn, så lagade jag en sen middag, stekte, vad det kändes som, tusen pannbiffar och stoppade i frysen. Smakar nästan som hemma!

Idag har dagen mestadels ägnat åt skolarbete, då jag insett att jag kommer få förhoppningsvis mycket besök under hösten så bör man ligga lite före i schemat, har försökt åstadkomma något som ska leda åt det hållet idag. Har lagat lite fler matlådor också, pastagratäng blev det idag, engelsmännen här är lite fundersamma, de äter ju nästan bara fryst färdigmat och tycker nog att jag är lite väl hälsosam som till och med äter sallad till min hemlagade middag!
Har satt upp korten jag framkallade också, och de som mamma skickade till mig från Arvids dop, så nu har det blivit lite mer hemtrevligt här i mitt lilla rum. Börjar trivas riktigt bra, förutom att brandlarmet häromdagen gick tre gånger och att jag inte kan sova på nätterna på grund av folk som springer och skriker i korridorerna och utanför mitt fönster. Troligtvis 18-åringarna :) Men jag försöker lära mig att sova med musik i öronen så det ska nog bli bättre.
Nu blir det bara lite sex and the city och sen tidigt i säng, har en jobbig dag framför mig imorn och förmodligen utgång på det, tuffa måndagar helt enkelt! Och min förkylning är fortfarande inte mycket bättre, jag hoppas kunna köra ett kortare träningspass imorn men jag har lite ont i halsen till och från så vi får se helt enkelt hur det blir.

Helgens klart bästa överraskning har dock varit att min älskade BECC har bokat en resa hit, hon kommer redan nu den 13 och stannar en hel vecka. Det blir London först några dagar där jag ska visa henne allt vad jag kommer på och sen ska vi hit några dagar för att se havet och klubbarna! Mycket kul ska det bli! Därav fullspäckad pluggvecka coming up.

Later!

Weekend coming up

Idag visar England upp sig från sin minst charmiga sida, det ösregnar ute. Därför har jag bestämt att jag inte ska gå ut på hela dagen utan istället ska jag gräva ner mig lite i mina skolböcker. Det har varit lite för mycket fest och förkylning på senaste tiden contra plugg och träning. Är fortfarande riktigt förkyld med mycket hosta så hittills har jag inte kunnat utnyttja mitt nya gym vilket är väldigt tråkigt, jag siktar på att komma igång där i nästa vecka.
Mitt schema lämnar en del luckor för träning, jag har lektioner på måndagar mellan 9 och 20 (med en del hål därimellan men ändå!) och två timmar på onsdagar. Annars är jag "ledig". Kom igång lite med pluggandet igår och ska fortsätta lite idag, det är inte jättemycket att göra tror jag men det finns väl alltid en del som ska läsas.
Och det verkar som att jag kommer få en himla massa besökare, vilket uppskattas väldigt mycket, så därför bör man nog försöka ligga lite före sitt schema.

Igår var vi på ERASMUS fest, fest för alla europeiska utbytesstudenter. Det var trevligt, lite mingel och så. Det värsta med hela kvällen var att de hade flaggor till alla så att man kunde se var alla kom ifrån (jag räknade att typ hela Spanien var där) men av nån mycket märklig anledning fanns det inga svenska flaggor till mig och Jacob. Vi såg både finska, norska och danska flaggan, diskriminering sa vi!!

Jag sover alldeles för lite för mitt eget bästa, det är alldeles för lyhört här och folk festar verkligen varje dag så det är inte helt lätt att sova, dessutom går brandlarmet här titt som tätt och vi måste utrymma hela huset och sen stå ute och frysa i ca 20 min. Senast var det två gånger igår, en gång på natten och en gång på kvällen. Inte alls en bra grej, men det är ju skönt att veta att larmet funkar. Och det luktar himla mycket målarfärg i mitt rum, inte heller helt kul men annars trivs jag rätt bra med mitt boende, hade inte klarat mer än en termin i det här huset dock, jag behöver min sömn...

Helgen bjuder mest på plugg ser det ut som, ska försöka ta en långpromenad, kanske gå på bio och laga lite mat. När man festar i veckorna blir det liksom inget man gör på helgen på samma sätt, upp och nervända världen! Eventuellt åker vi till Brighton på söndag, skolan anordnar nån trip dit, får se helt enkelt.

Nu ska jag återgå till mina skolböcker och försöka få något gjort!

RSS 2.0