Chapel Hill, North Carolina

Efter smärre missöden på resan kom jag på torsdag förmiddag äntligen fram till Chapel Hill! Jag tog en taxi från flygplatsen mot vad som kommer att vara mitt hem de närmaste månaderna. Nyckel hämtades till lägenheten och jag tog mig spänd dit fullpackad med bagage. Lägenheten är fantastisk! Stor, fräsch bra planerad och massor med förvaringsutrymme. Det enda som finns att klaga på är madrassen i sängen, inte någon skön tygmadrass som man som svensk är van vid utan en madrass i plast. Som att sova på en stor luftmadrass där lakanet konstant glider av. Men det kunde varit betydligt värre så boendet är jag helt klart mycket nöjd med.

För att inte somna mina första timmar här så togjag mig ut på en promenad med målet att äta lunch och handla hem lite mat. Jag hittade dit jag skulle, till centrum av Chapel Hill, vilket är en lång gata. Inte speciellt imponerande och den är gjord ganska snabbt. Jag hittade i alla fall bananer och russin att ha till frukostgröten. På eftermiddagen gick jag och hälsade på hon om är ansvarig för vårat program och som jag mailat med konstant i ca fyra månader. Det var kul att äntligen träffa henne! Det visade sig att skolan just då hade ett social event, vilket innebar gratis öl och gratis mat som serverades ute i solskenet utanför våran skolbyggnad. Jag träffade massor med härligt folk, tyvärr var nästan alla förstaårs-MBA's så dem kommer jag nog inte träffa så mycket mer. Men vi hade en härlig kväll och jag följde med dem och åt middag på den omtalade centrum-gatan.

Runt tio var jag så trött så jag tog en taxi hem, och väl hemma fick jag äntligen träffa min flatmate, Sara. Vi hade gått om varandra hela dagen men nu var hon hemma. Det kändes bra från första stund och jag tror vi kommer ha riktigt kul tillsammans :) Jag stupade i säng och slocknade så fort jag lagt huvudet på kudden!

Fredagen bjöd på orientation med våran exchange-grupp hela dagen. Campus tour vilket innebar att vi vandrade runt detta enorma campus för at lära oss att hitta bättre. Finns mycket härligt folk i våran grupp så det här kommer garanterat bli en kul termin! Campus här är fantastiskt fint, bland annat gick vi in på fotbollsstadion som tar in ca 50 000 pers. Öppningsmatchen är den 1 september och då kommer vi förhoppningsvis stå där i skolan ljusblå färge som kallas North Carolina blue. Vi var även och tittade på basketarenan där Michael Jordan spelade när han gick här, coolt!!

           

Efter touren åkte jag och Sara och två killar till till ett mall en bit härifrån för att handla på oss allt vi behöver till lägenheten och även lite mat. Vi var överlastade med grejer när vi kom hem men nu finns nog allt vi behöver för en riktigt bra termin. Vi slängde i oss lite mat och gick sen ner ett par våningar och drack budweiser (japp, jag lär mig att dricka öl!) med en massa av de andra exchange-studenterna. Jag stupade återigen i säng runt elva!

Det som har slagit mig mest i den här staden är att allt verkligen är centrerat runt universitetet. Överallt man går så ser man Welcome back Students skyltar och vart man än vänder huvudet så ser man affärer där man kan köpa ljusblåa UNC-kläder. Så himla härligt amerikanskt!

Idag ska vi försöka hitta en pool att slå oss ner vid, här är nämligen fantastiskt varmt och skönt!

Kommentarer
Postat av: Stina

Låter som det börjat bra där borta. Härligt!

Kram kram

2012-08-18 @ 18:06:44
Postat av: mamma

Det låter skönt. Det är du värd. Kram

2012-08-18 @ 18:50:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0